czwartek, 7 stycznia 2016

Problemy ze snem u dziecka

Statystyczny niemowlak powinien spać od 16-20 godzin dziennie. Daje to czas mamie na odpoczynek oraz na sen. Co zrobić jeśli maluch ma problemy ze snem?
Ten problem przeanalizowałam od a do z ponieważ mój synek od pierwszych dni życia spał około 7 godzin na dobę tylko nocą. Każda próba uśpienia kończyła się płaczem i protestami. Przeczytałam setki artykułów i spytałam wiele mam gdzie może tkwić problem i niestety niczego się nie dowiedziałam. Stosowałam wszystkie zalecenia bardziej doświadczonych kobiet, lekarzy, specjalistów. Synek czasem spał, czasem nie. Z moich późniejszych obserwacji wywnioskowałam, że dziecko miało problem z wyciszeniem się.
Brak snu to problem, który sprawia, że dziecko jest marudne a mama jest zmęczona do granic wytrzymałości. Czytając i analizując ten problem nasunęło mi się kilka pomysłów, które mogą Ci pomóc jeśli Twoje dziecko również nie chce spać.
1. Usypiaj go w podobnych godzinach i w tym samym miejscu.
2. Wypróbuj bujaną kołyskę lub krzesło bujane gdzie możesz przytulić dziecko i delikatnie go kołysać (w moim przypadku krzesło bujane bardzo nam pomogło).
3. Muzyka relaksacyjna, klasyczna lub tzw. biały szum czyli odgłosy lasu, deszczu lub suszarki mogą pomagać w zasypianiu.
4. Jeśli lekarz nie ma przeciwwskazań daj dziecku do picia herbatkę z melisy lub gotową mieszankę ziół dostępną na rynku.
5. Po urodzeniu dziecko nie kontroluje swoich kończyn. Często przez sen rusza rączkami lub nóżkami co może wybudzać go ze snu. Wypróbuj beciki, chusty lub śpiworki, które krępują ruchy.
6. Często mamy dają dzieciom przy zasypianiu smoczek ponieważ odruch ssania wycisza i uspokaja dziecko. Mój synek nie chciał smoczka, więc nie mogę potwierdzić tej metody.
7. Picie mocnej kawy i herbaty w trakcie karmienia piersią może również wpływać na problemy ze snem u noworodka.
8. Możesz wypróbować zabawki do łóżeczka, które grają kołysankę a na suficie wyświetlają gwiazdki lub inne elementy, które mogą pomóc dziecku zasnąć (w moim przypadku się nie sprawdziło).
9. Dobrym pomysłem jest również przygotowanie elementów, które będą sugerowały dziecku, że czas na spanie. Ten sam kocyk, przytulanka lub inna rzecz, która jest przy dziecku w trakcie spania (do kołyski lub łóżeczka nie wkładaj zbyt wielu rzeczy, może to onieść odrotny skutek).
10. Niektóre dzieci po urodzeniu bardziej potrzebują bliskości mamy. Połóż w łóżeczku swoją koszulę nocną, koszulkę lub inny element garderoby, który nosiłaś na sobie. Zapach mamy może pomóc w zasypianiu.
11. Niektóre mamy twierdzą, że systematyczne spacery również ułatwiają sen ich pociech.
12. Jeśli punkt 11 działa spróbuj uśpić dziecko w wózeczku.
13. Śpiewaj dziecku kołysanki, Twój głos jest najpiękniejszą melodią, która uspokaja.
14. Szeptanie do uszka, bardzo pomaga się wyciszyć przed snem.
15. Wieczorne kąpiele i piżamka o tym samym czasie również są sygnałem dla dziecka, że pora spać.
16. Dziecku może być za zimno lub za gorąco. Sprawdzaj temperaturę pokoju oraz sprawdź czy Twój maluch się nie poci. Najlepiej sprawdzać na karku dziecka.

Jeśli macie podejrzenia, że brak snu może być spowodowany chorobą lub innym czynnikiem, nie wahaj się pójść z tym problemem do lekarza. Przyczyny mogą być różne, czasem neurologiczne a wczesne wykrycie problemu zawsze sprzyja szybszej diagnozie i leczeniu.
Sama przetestowałam prawie wszystkie te metody i jak pisałam wcześniej bujany fotel bardzo nam pomógł. Nie zniechęcaj się i próbuj dalej. Wiem, jak ciężko jest sobie radzić kiedy inne mamy chodzą wypoczęte, mają czas na wszystko a Ty marzysz jedynie o 30 minutach snu. To okres przejściowy i z pewnością minie.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz